• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Credway - kan komma att synas hos UC?

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Kollade min Kreditkoll nu och mmm där står Credway med (Northmill) så dåligt att ändra och dessutom INTE informera! Påverkade dock inte riskbetyget nämnvärt. Då vet jag att den ska bort som nr 2. Nr 1 är Everyday.
Jo dåligt :/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Feskarn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
4 September 2018
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Jag har inget annat kreditkonto. Om jag betalar av Credway utan att avsluta krediten. Kan det gör så att mitt betyg blir bättre om den står helt oanvänd?
 

MyLife

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
15 November 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
70
Poäng
227
Se svar nedan från deras Kundtjänst, tycker dock det är konstigt att de refererar som att de är skyldiga att rapportera enligt kreditupplysningslagen - ska läsa på senare :

Svar från Credway:
tack för ditt mejl. Vi rapporterar numera ditt engagemang hos oss på Credway till UC, det är dock inte detsamma som att det tas en UC-förfrågan vilket är viktigt att hålla isär. Om du önskar få mer detaljerade uppgifter kring din kreditupplysning råder jag dig att kontakta UC, https://www.uc.se/hjalp--kontakt/.
I de allmänna villkoren framgår det under punkt 15. Att uppgifter om krediten, betalningsförsummelse eller kreditmissbruk kan komma att lämnas till kreditupplysningsföretag med flera i enlighet med kreditupplysningslagen. Detta var alltså information du tillhandahölls när du ingick kreditavtalet och således fick du just den informationen innan du valde att använda våra tjänster. Vi ber om ursäkt ifall vi varit otydliga och om det orsakat dig några besvär.

Tveka inte på att återkomma vid oklarheter kring detta.

Önskar dig en trevlig helg!
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Se svar nedan från deras Kundtjänst, tycker dock det är konstigt att de refererar som att de är skyldiga att rapportera enligt kreditupplysningslagen

Det säger de ju inte alls. Däremot så menar de nog att de får rapportera om de vill, och det är detta de nu har börjat göra.
 

MyLife

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
15 November 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
70
Poäng
227
Det säger de ju inte alls. Däremot så menar de nog att de får rapportera om de vill, och det är detta de nu har börjat göra.
De refererar till Kreditupplysningslagen. Oavsett så tycker jag inte det ör OK att göra en sådan förändring utan att informera. Kan inte heller hitta någon info om det på deras hemsida bara att de inte tar UC-förfrågan.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
De refererar till Kreditupplysningslagen. Oavsett så tycker jag inte det ör OK att göra en sådan förändring utan att informera. Kan inte heller hitta någon info om det på deras hemsida bara att de inte tar UC-förfrågan.

Du förstår inte. De skriver till dig att lagen ger dem rätt att rapportera till någon annan hur stor skuld du har, inte att de är skyldiga att göra det. Så med stöd av lagen har de nu börjat göra detta, inte för att de måste, utan för att de vill.
 

MyLife

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
15 November 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
70
Poäng
227
Du förstår inte. De skriver till dig att lagen ger dem rätt att rapportera till någon annan hur stor skuld du har, inte att de är skyldiga att göra det. Så med stöd av lagen har de nu börjat göra detta, inte för att de måste, utan för att de vill.

Jag ställde en följdfråga och fick då bland annat detta förtydligande . ”I och med vårat nya varumärke Rebilla har vi som kreditinstitutet skyldighet att rapportera kunders engagemang till UC”.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp